AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Khamis, 10 Disember 2009

tariqat..oh tariqat...

Di atas IzinNya dan RahmatNya..Alhamdulillah syukur kita dengan nikmat kurniaanNya..

Alhamdulillah syukur..ada juga Kebenarannya ..

Sekiranya kita tidak mengenali Ilmu Tauhid ini, maka sudah tentunya kita tidak akan tahu sampai di mana perjalanan dalam menuju Tarekat, Hakikat seterusnya ma'rifat.

Rentetan inilah, jalan mahupun pejalan kerohanian akan terhalang, terdepedaya, terjebak jika kita tidak mengetahui keadaan Allah secara Ilmu.

Jadi bekalan sewajib dan sebaiknya ialah mempersiapkan Ilmu, kerana kita akan kecundang di pertengahan mahupun persimpangan jalan.. andainya kita memasuki dunia Ketuhanan bukan secara total..

Mari lita perhatikan pada FirmanNya " Kemudian Dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi; " Datanglah kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa. " Keduanya menjawab; " Kami datang dengan suka hati. Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua hari dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. " ( QS Fushshilat : 11 - 12 ).

Kita juga sdg berjalan, mudahan dalam perjalanan itu kita akan ditemukan pada satu pengertian yang haqiqi..untuk sentiasa Bersyukur dan redha apa sahaja yang di beri dan datangi..Maha suci Allah..Maha AgungMu Ya Allah..

Dengan hanya berserah diri kepada Allah sahaja, dan di atas IzinNya dan RahmatNya maka kita akan perolehi Pertunjuk dan HidayahNya..yang selama ini kita hanya menyangka ( zhan ), bahawa kasih sayang dan Kehebatan Allah itu mampu kita rasakan..sebenarnya itu hanya anggapan dan perasaan kita,bukan keadaan sebenar-benarnya, kerana rasa manusia itu terlalu kerdil untuk menggambarkan kenyataan kasih sayang Allah..FirmanNya " Dan Allah telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu tidak mengetahui apa-apa, kemudian Allah memberi kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta fikiran (perasaan), supaya kamu bersyukur" ( QS An Nahl:78)..Amin.

Tariqat ada dua kategori..

cara Kenabian dan cara kewalian...keduanya mesti berpandu pada dua ( kitab Allah ( Al - Quran ) dan Sunnah Nabi...wallahu'alam..

0 comments: