AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Rabu, 9 Disember 2009

Tahu, ada yg tak tahu..

Di atas IzinNya dan RahmatNya...

Kita semua di sini sebenarnya mahu kongsi pengalaman dan pengetahuan..ada yg kalian tahu, saya tidak tahu..

dan nasehat saya buat teman atau pencinta kerohanian semestinya pengajaran mahupun pembelajaran Ilmu Haqiqat harus melalui pada ilusi faham, nampak dan rasa (pengertian) yg berkesinambungan agar tidak di salah erti mahupun terjebak pada persepsi dan Khayalan semata-mata..tidak hanya di jadikan sebagai bahan renungan, bicara-bicara perlecehan dan keliru..apatah lagi hanya sekadar ingin tahu sahaja..Mudahan dengan apa sebejavascript:void(0)narnya (kalimat yg tersembunyi)?

Dengan IzinNya dan RahmatNya dapat kita mengawali setiap perjalanan Rohani yang lebih berkualiti dan sempurna setelah mengerti Dzat dan arah tujuan beragama kita, bukan bergelojak dalam alam retorika Ilmu Tauhid yg tidak ada habisnya..akan tetapi mari kita berusaha dan jalani sampai memasuki Haqiqat yang sebenarnya.. (pengalaman langsung) "Man Lam Yadzuq Lam Yadri " Siapa yang tidak rasa tidak tahu..

Lihat dan perhatikan yang menggerakkan denyutan jantung kita, jangan di lihat pada jantungnya sahaja, tetapi yang menggerakkannya, Ia yang hidup, Ia amat dekat..malah lebih dekat dari jantung kita sendiri..Maha Suci Ya Allah..Pujian sebenar hanya PadaMu Ya Allah..Tiada Tuhan Melainkan Allah..dan Maha BesarMu Ya Allah....

Firman Allah " Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan sebagaimana jalannya awan." ( An Naml:88)..

Di dalam Al Quran banyak terdapat Firman-FirmanNya yang mendorongkan ummatnya untuk melakukan intizhar( penelitian / memperhatikan ) dalam diri mahupun alam semesta dengan menggunakan gerak Kurniaan serta anugerahNya pada kita iaitu Aqal fikiran dan perkara-perkara ini tidak semestinya perlu tunjuk ajar serta bantuan para Sheikh Murshid mahupun guru dari langit..contoh rujukan FirmanNya itu tadi;

(Al Mukminun : 12), ( Ali Imran: 191), (An Nahl:11-12), (Yunus: 101), (Al Ghasiyah : 17-20) dan banyak lagi..sila perhatikan..

Ketika kita di kuliah bidang atau jurusan Kedokteran misalnya.. yang pertama kita terima bukan pangkat atau status sebagai Dokter lagi..akan tetapi kita akan perolehi pelajaran bagaimana kita memperhatikan gejala-gejala yg terjadi pada anatomi manusia, misalnya detak jantung, saluran pernafasan, sistem saraf, fungsinya dll.

Jelas disini melalui Al Quran, Allah menanamkan pada ummatnya manusia agar menjadi manusia yg mahu berfikir( Afala tatafakkarun)..beraqal..(Afala ta'qilun)..dan meneliti (Afala tandzurun)..maka kesimpulannya berfikir itu merupakan jalan yang utk mengetahui lebih jauh,luas dan dalam lagi..Oleh kerana itu Wahyu yang pertama di turunkan Allah melalui Malaikat Jibrail yang di mulai dengan kata "(Iqra')" Baca..dengan perintah Ilahi ialah melihat kejadian atau proses awal penciptaan manusia!!! Bacalah dengan nama Tuhanmu ..yang menciptakan manusia dari segumpal darah...dan ini adalah kebenaran.. yang dengan tegas Nabi Muhammad mengatakan tidak tahu membaca, kerana mengira perintah membaca adalah membaca pada huruf-huruf hijaiyyah atau tulisan..kerana beliau (ummi)..beliau menyedari hal ini sehingga Malaikat Jibrail menyampaikan wahyu yang di susupkan ke dalam hati sanubarinya yang bukan berupa suara mahupun huruf ( Laa Shatun wa laa harfun)..

Nabi Muhammad membaca Al Quran bukan kerana beliau pandai membacanya huruf-huruf hijaiyyah, akan tetapi Ia di bacakan Oleh Allah ("Sanuqriuka falaa tansa ") sehingga beliau tidak akan lupa selama-lamanya..sedangkan Firman Allah swt ataupun bahasaNya bukanlah berupa tulisan dan bukan berupa suara ( Laisa kamistilhi syai'un, tidak serupa dengan makhluknya)..

Bukannya menghina dan memandang rendah tetapi jesteru mengangkat darjat Baginda RasulAllah saw yg seorang ( ummi ) itu bukanlah bodoh dan jahil, sebab selama ini kita sering terjebak dengan kata "membaca" dengan pengertian yang terlalu sempit dan sombong..

Dan padamu Wahai RasulAllah saw ia begitu ajaib atas pemerliharaan Allah padamu mudahan Selawat dan Salam Hormatnya kami sentiasa ingat dan ucapkan....

Hari ini mereka-mereka ini mendapat penghargaan yg tinggi dgn pencapaian Ilmu seperti Ibnu Sina, Al Razi, Ishak Yuda, Haly Abbas, Abiruni, Albert Enstein, Thomas Alfa Edison, Archimides dll termasuk para Imam Besar, Ulama', Sheikh, Murabbi, Kiyai, ustadz ataupun guru dll.

Saidina Omar Ibni Khatab merupakan salah satu Sahabat Nabi yg memiliki kekuatan Batin dan mampu membaca rahsia ghaib atau dalam bahasa Tesawufnya di sebut (Mukasyaf) / Muhadatsun..Hadith RasulAllah saw " Di antara umat-umat sebelum kalian telah ada "Muhadatsun", kalau adapun seorang dialah Omar Ibni Khatab..

"Percayalah dengan firasat orang Mu'min, sesungguhnya dia melihat dengan cahaya Allah." ( HR, At Tirmidzi).

Mudahan kita semua di beri Pertunjuk dan HidayahNya..Amin.

0 comments: