AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Rabu, 9 Disember 2009

Buat renungan para pencinta keTuhanan..

di atas IzinNya dan RahmatNya...Alhamdulillah syukur kita dengan segala ciptaan kurniaanNya..

maka izinkan saya susulkan sedikt pandangan buat kita merialisasikan menuju ketuhanan..

Jadi kan beberapa panduan ataupun bekalan semasa menujunya, selain dari kekuatan Ilmu itu sendiri..pentingnya :-

- Ketauhidan kita, yang pertama wajib meng-EsakanNya ( Allah rabbul Izzah )..
- Ikhlas, berusaha di tambah dengan keyakinan sungguh-sungguh...
- Sentiasa bersyukur atas segala nikmat KurniaanNya...
- Sabar dan berdo'a dalam matlamat hala tujunya..
- Tawakal, berserah..InsyAllah akan datang pertolongan dariNya..

Perkara sebegini sudahpun di lakukan oleh para-para Nabi terdahulu seperti Nabi Nuh a.s , Nabi Ibrahim Khalilullah, Nabi Musa Kalmullah, Nabi Isa a.s serta Baginda Junjungan Besar RasulAllah saw sendiri...

Mari kita ambil dan renungkan perkataan dari Syeikh Ar Rifa'i ( dalam kitab Jalan Rohani halaman 73 ( Syeikh Sa'id Hawwa ).. Sebenarnya tujuan akhir para ulama dan para sufi adalah satu. Ini perlu kami utarakan di sini, sebab beberapa ulama yg kurang faham selalu menghujat setiap orang dengan perkataan :" orang yg tidak memiliki Syeikh, maka syeikh nya adalah syaitan, ungkapan ini di lontarkan oleh seorang sufi yg berpropaganda untuk Syeikhnya yg alim atau di lontarkan oleh sufi yg keliru, yg tidak tahu bagaimana seharusnya ia mendudukkan tesawuf pada tempat sebenarnya.. Sebenarnya orang yg tidak memiliki syeikh adalah orang yang lari dari pendidikan dan tidak mahu belajar langsung..manusia semacam ini lah yg bersyeikh pada syaitan..sedang yg berjalan atas dasar Ilmu pengetahuan, itu bererti imam dan syeikhnya adalah Ilmu dan syariat".

dan lagi ada yg mengatakan bahawa yg tidak bersandarkan kpd para Syeikhnya Murshid maka amalan,zikirnya tertolak atau mudah menjadi sesat.. dan menurut penafsiran Prof. Ali Ash Shabuni dalam kitabnya Shawatut Tafaasir, surat Al Kahfi : 17 hal 185, Yang dimaksudkan (Waliyam Mursyada ) bukanlah seorang Syeikh pembimbing, melainkan Allah swt sendiri, DiaLah yg memberi bimbingan rohani, DiaLah yg menyesatkan org kafir, DiaLah yg menunjukkan jalan yg lurus..malah DiaLah segala-galaNya.. Allah Maha Agung, Maha dekat, Maha Besar.....

Buat renungan para pencinta keTuhanan..

" YANG MENGAJAR ( MANUSIA ) DENGAN PERANTARAAN QALAM. DIA MENGAJARKAN MANUSIA APA YANG TIDAK DI KETAHUINYA" (AL 'ALAQ : 4-5 ).

" DAN BERTAQWALAH KEPADA ALLAH; ALLAH MENGAJARMU; ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU". ( AL BAQARAH : 282 ).

" ..BARANG SIAPA YANG DI BERI PERTUNJUK OLEH ALLAH,MAKA DIALAH YANG MENDAPAT PERTUNJUK. DAN BARANG SIAPA YANG DI SESATKANNYA, MAKA KAMU TIDAK AKAN MENDAPATKAN SEORANG PEMIMPIN PUN YANG DAPAT MEMBERI PERTUNJUK KEPADANYA " . ( AL KAHFI : 17 ).

" DAN JIKALAU TUHANMU MENGKEHENDAKI, TENTULAH BERIMAN SEMUA ORANG YANG DI MUKA BUMI SELURUHNYA. MAKA APAKAH KAMU (HENDAK) MEMAKSA MANUSIA SUPAYA MEREKA MENJADI ORANG-ORANG YANG BERIMAN SEMUANYA? DAN TIDAK ADA SEORANG PUN AKAN BERIMAN KECUALI DENGAN IZIN ALLAH". ( YUNUS : 99-100 ). dan banyak lagi yang perlu kita baca, faham, nampak dan rasa di atas Firman-FirmanNya.....

Pada posisi ini Allah menempatkan manusia dengan manusia sebagai teman saudara atau sahabat yang saling berkongsi ilmu dan pengalaman," Saling menasehati supaya mentaati kebenaran dan saling menasehati supaya menetapi kesabaran " ( Al 'Ashr : 3 )...... tidak ada sebagai Guru dan murid seperti ( dalam doktrin Hinduisme dlm konsep avathara (bethara guru) dlm Bhagavad Gita )..dan hampir saja kebanyakan terpengaruh serta terjebak dengan konsep ini yang menempatkan guru sebagi sesuatu yang sakral dan suci, dan apa pun yang dilakukan olehnya merupakan suatu kebenaran. (ketaksuban)

Sebenarnya hakikat bicara ini, tidak lain mengarahkan kita supaya mencari, menuntut dan mengkaji serta mendalami Ilmu yang telah Allah swt sediakan seperti Sabda RasulAllah saw " Menuntut Ilmu adalah wajib bagi setiap Muslim "..dan lagi " Bahawasanya, tidur orang yang berilmu lebih baik daripada sembahyang orang yang jahil dan bodoh.".... dan banyak lagi..
jadi mengatakan Ilmu sebenarnya terlalu sedikit saja yang kita tahu berbanding Ilmu yang Allah sediakan ( Al Kahfi : 109 )

Wajib ke atas kita membekalkan diri dgn Ilmu, kerana ilmu adalah punca kpd segala perbuatan dan beramal tanpa ilmu adalah sia-sia..seterusnya Ilmu Allah terlalu luas dan dalam..ada pada Al Quran,Hadith sahih, ibu, bapa, ulama', petani, nelayan, guru, pelayan pejabat, prof., org buta,ahli perniagaan, laut, hutan, langit dan internet, buku kitab dll segala yang kita kenali,..bukan hanya mesti ada pada sang guru murshid sahaja..ini pandangan peribadi saya... dan FirmanNya " Maka bertanyalah kepada orang yang pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui. ( An Nahl : 43). tak adapun di sebut para Syeikh atau guru Murshid yang kita persepsi sendiri KeMurshidannya.

Sebagai yang di katakan hablum minannas (perhubungan sesama manusia ) kita akan memanggil dan mengenang ilmu yang di sampaikan oleh yang di sebut itu "guru"..dan tidak taksub kepadanya...

RasulAllah saw pernah bersabda " Ulama' mewarisi para Nabi"

CARILAH ILMU DI DALAM ILMU bak kata Sayidina Ali " Ini kerana, kadang kadang terdapat Ilmu yang jika terungkap Rahsianya, akan ada orang yang menuduh aku musyrik, serta menghalalkan jiwaku, kerana mereka menganggap perbuatan keji ( membunuh ) sebagai suatu amalan yang baik..

" Wattaqullah wayu'allimukumullah, wallahu bikulli syai in 'alim " . Dan bertaqwalah kpd Allah, Allah yang mengajarkan kamu, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu ( Al Baqarah : 282 )..

Bahawa manusia harus menyedari atas Kekuasaan Ilahi yg di berikanNya keilmuan, kepandaian dll yg di miliki kita itu hanyalah milik Allah sebenarnya, yang akan di ambil kembali bila-bila masa ataupun tiba saatnya...

malu dgn sebenar malu terhadap Allah, tidak kepada makhluk, tunduk sebenar tunduk kpd Allah, bukan kpd makhluk..sentiasa ingat Allah, berkomunikasi dalam solatnya..dan berdailog melihat Al-Quran,..begitu juga dgn takut dan sebagainya, agar Syahadat kita benar-benar bererti dan mendapat keredhaanNya...hebatnya para-para sahabat berkorban, sanggup dlm kepayahan..demi yang mahu mereka hanyalah Allah dan Muhammad saw..

Kekhawatiran atas kesombongan serta riak manusia itu yg terkadangnya telah melupakan asal muasal yg di milikinya sehingga tidak menerima bahawa semuanya itu adalah haq Allah..memang benar hal sebegini rupa akan menjadi hambatan ataupun hijab baginya untuk menuju Allah swt.

Allah berfirman dengan tegasnya dalam bentuk nafiah ( peniadaan ) " Sesungguhnya kamu tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk ".. ( Al Qashash : 56 )

..dan lagi FirmanNya " Barang siapa yang di beri petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk. Dan barang siapa yang di sesatkan-Nya, maka kamu tak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang yang dapat memberi petunjuk kepadanya..". ( Al Kahfi : 17 )..dan banyak lagi FirmanNya.. .

dengan demikian tepatlah seperti apa yang Baginda RasulAllah saw pernah bersabda " qul innama ana basharun mitslukum yuuha ilayya annama ilahukum ilahun waahid " katakanlah; Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang di wahyukan kepadaku. Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa ( Al Kahfi : 110 )...

Abu'l Qasim Ash Shaqli berkata " Perbezaan antara keadaan mengetahui ( 'alim ) perintah dan 'arif kpd Allah adalah bahawa org yg 'alim akan menyeru kita supaya menegakkan fardhu-fardhu serta memelihara hukuman, dll yg menuju kpd jalan ketaqwaan, sedangkan orang yg 'arif menyeru kpd rasa rendah diri, rasa malu, ikhlas dan pengawasan. Maka itu, si 'alim berada dalam keadaan takut dan gentar, sedangkan si 'arif pula berada dalam keadaan rindu dan cinta..

" Seorang 'alim memberi peringatan dengan ilmu dan adab. Sedangkan orang yg sebaliknya memberikan peringatan dengan pukulan dan marah "....

Salah satu tanda bahawa ia seorang yg arif bila ia tidak berubah dalam pujian mahupun kritikan orang, sebab yang di perhatikan hanya semata-mata hubungannya dengan Allah swt jua...

Andainya kita merasa enggan utk orang lain mengkritik akan kelemahan mahupun kesilapan kita, malah cuma mengharap pujian semata-mata,..sedarlah wahai sahabat dan saudaraku, perilaku sebegini sebenarnya tidak termasuk ciri-ciri ataupun akhlak dari orang-orang yang benar-benar ikhlas perhubungannya dengan Allah swt.

Sabda RasulAllah saw " Ilmu adalah imam kepada amal, dan amal adalah makmumnya."

Imam al Hasanul Basri berkata " Tuntutlah ilmu tanpa melalaikan ibadat. Dan beribadatlah tanpa melalaikan tuntutan mencari Ilmu..

.para iblis dan syaitan di anggap berjaya dalam misi mereka, andainya berhasil melalaikan kita dan manipulasikan alasan takut tersesat, sehingga kita lupa yg kita telah dan sedang tersesat, bila kita tidak berdzikir dan mengingati Allah..

Firman Allah swt " Maka apakah orang-orang yang di bukakan Allah hatinya untuk ( menerima ) agama Islam lalu ia mendapat cahaya dari Tuhannya ( sama dengan orang yang membatu hatinya ) ? Maka kecekalan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata ". ( Az Zumar : 22 )

Buat pencinta kerohanian mahupun salik dalam menuju Ketuhanan, jadikan wasiat dari Baginda RasulAllah saw buat pedoman dan panduan, yang di tinggalkan buat ummatnya di akhir zaman tidak akan tersesat selama-lamanya selagi berpegang pada dua ( KitabAllah dan Sunnahnya )..

InsyAllah dengan penuh keyaqinan resapkan di dalam dada kita mahupun jiwa..yang Allah tidak akan menyesatkan hamba-hambanya yang mahu mendekati dan mengenaliNya.

" Ingat takut dan dukacita..iho.. akan menjadi penghalang besar di dalam erti kemajuan hidup kita "...wallahu'alam

0 comments: