AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Ahad, 6 Disember 2009

kenali diri

Di atas IzinNya dan RahmatNya...

Hampir jarang manusia menyedari akan diri, sebenarnya sangat luas, akan tetapi kesedaran ini telah lama bermain-main serta menyulitkan, sehingga menyesatkan fikiran kita yang menganggap bahawa diri kita sebatas apa yang tergambar secara qasad mata memandang dan menilainya...

Nafs itu ada beberapa maknanya,...memiliki pancaindera, berkaitan hawa, sentiasa cenderung kepada asal muasal kejadiannya iaitu saripati tanah ( Al Mukminun : 12 )..ketika kekurangan energinya atau kekurangan unsur-unsur asalnya, maka ia segera akan mencari atau secara naluri ia akan berkata saya lapar..saya dahaga...

Qalb, Nafs ( jiwa & fisik ) berlainan dengan Ruh..kerana kejadian Ruh tiada siapa pun tahu, para iblis, malaikat juga tidak tahu, dan pada mulanya menjadi hairan apakah gerangan manusia itu sebaik-baik kejadian..Ruh bukan tercipta dari unsur alam mahupun sama dengan jin atau malaikat..Rahsia Ruh ini Allah tegaskan seperti FirmanNya ( Al Isra' : 85 )..dan lagi ( Al Hijr : 28-29 )...

Ruh adalah rahsia Tuhan yang di tiupkan kepada Nafs ( jiwa atau badan )..Ruh ini biasa menyebut dirinya " aku "..aku naik saksi, aku solat, aku berpuasa, aku membayar fitrah, aku mengerjakan Haji,,,aku..aku..aku tahu kebohongan dirinya, aku tidak tidur, aku tahu kemunafikan dirinya, aku tahu keegoan, kekafiran dirinya, rasa kebencian dirinya, kerinduan dirinya, aku sentiasa sedar dll...

Mengapa demikian..?? " aku " tidak pernah mengikuti kehendak nafsunya, tidak pernah berkompromi langsung malah menyetujuinya.." aku " datang dari Hadrat Ilahi dan akan kembali kepadaNya " Inna lillahi wainna ilahi raji'un "...

Bicara sebegini rupa semestinya bukan sekadar dari ilusi mahupun kesimpulan-kesimpulan intelektual semata-mata, tetapi mesti merasainya, keberadaan maqhluk adalah " tiada "...bukan setakat gunung hancur luluh, malah Nabi Musa pun jatuh pengsan.. ( Al A'raaf : 143 ),...apatah lagi kita, haqiqat kebenaran pasti semua di atas IzinNya dan RahmatNya....

Sebenarnya Allah tidak akan menyesatkan hamba-hambaNya yang mahu menuju kepadaNya..Yaqinlah..dengan syarat bersungguh-sungguh..FirmanNya " Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemuiNya." ( Al Insyiqaaq : 6 ).

Mari kita memerhati dan berfikir akan FirmanNya ( Al Dzaariyaat : 21 ) dan ( Al Qiyaamah : 14 )..

Kesedaran awal ialah tubuh kita di perbuat dari unsur-unsur alam ( tanah ) asal kejadian Nabi Adam as sehingga sempurna, barulah di tiupkan Ruh ( ciptaanKu )...dan selepas itu turunnya sampailah ke generasi seterusnya ( Al Hijr 28 - 29 )...

saya bahasakan ruh itu sebagai daya hidup maksudnya satu prinsip aktif yg menyebabkan tubuh bergerak, dan apabila daya hidup ini tiada lagi, maka tubuh kita juga tidak mampu bergerak lagi...

Mari kita cuba praktikkan satu keadaan, dimana semasa kita berada di ruangan panas atau sejuk..pertanyaannya tahukah ruangan panas itu dirinya panas ?? tahukah ruangan dingin itu dirinya sejuk ?? jawabnya tidak tahu, untuk mengetahui (merasai) bahawa dirinya panas mahupun sejuk sudah semesti adanya ruh..yang memberi informasi bahawa dirinya panas ataupun sejuk..

Itulah " aku " yang hidup, aktif ( Ruhani sejati ), tidak pernah tidur..bukan yang kepanasan mahupun kesejukan tadi..dan bukannya yang sakit atau tersiksa..Maha hebat dan sempurna ciptaanMu ya Allah..ya Rahman..ya Rahim.

Ilmu yang di dalam ilmunya ( faham, nampak dan rasa ) andainya kita dapat meninggalkan badan wadaq tadi ( mati )..apakah melalui solat, mampukah kita mencapai seperti apa yg Baginda RasulAllah saw pernah bersabda " Asshalatu Mi'raajul Mukminin ", maka yaqinlah dgn kesempurnaan yaqin wahai saudara dan sahabatku semuanya di atas IzinNya dan RahmatNya...

" Inna lillahi wa inna illahi raaji'un " Sesungguhnya dpd Allah aku datang dan kpd Allah aku kembali..

Bagi yang kurang memahami sila lah berbicara / bertanya pada yang lebih berilmu samada Ustadz / Guru dll...

Sememangnya kita di tuntut untuk mengenal Allah, langsung terungkap bicara Ilmu mengenal diri, ada yang tahu di atas IzinNya dan RahmatNya..dan banyak yang belum mengerti jadinya..

banyaklah persoalan demi persoalan yang terbit mengenai asal usul kejadian diri..

Istilah qalb di dalam Al Quran di sebut sebanyak 132 kali..Ia berbolak balik di antara dua jari, Iman tumbuh dan bersemayam di dalam hati..

Tetapi, dalam hati juga terbitnya kemunafikan, kemungkaran mahupun kemaksiatan..banyak Firman Allah swt dan Hadith mengenainya di nyatakan di antaranya " Apakah mereka tidak merenungkan isi Al Quran ? atau adakah hati mereka yang terkunci ? " ( QS. Muhammad : 24 )..dan lagi,

" Tidak dapat memuat Dzat-Ku bumi dan langit-Ku, kecuali ' hati ' hamba-Ku yang mukmin lunak dan tenang " ( HR. Abu Dawud )..

Mari kita merenung, memerhati hati kita yg sdg berbaring tidak berdaya..masuk lagi kedalamnya..wah di situ juga ada hembusan iblis dan bisikan syaitan yg halus, ghaib sdg memberi nasehat dan jalan menuju kemungkaran,apatah lagi bersekongkol dgn nafsu menuju kehancuran tidak kira semasa kita bertaharah, berwuduk, solat, dzikir dll...diri kita tetap sedar dan sedar utk melawannya habis-habisan, namun kekuatan yg di anugerahkan Allah swt pada makhluk itu tak dapat kita tandinginya walaupun bergelar sebaik-baik kejadian...

Mereka itu mampu meresap ke dlm fikiran, melalui aliran darah, menembusi ruang dan waktu..mereka tidak pernah jemu menghasut, menyesatkan kita meskipun kita juga tidak pernah putus asa dan tetap berusaha menangkis, melawan tetap melawan, namun gagal dan kecundang jua akhirnya..kesedaran telah di perakui yang makhluk ini bukanlah tandingan kita..maka berserahlah diri pada yg Esa, yg akhir tujuan jadilah diri itu binasa..

Bicara keberangkalian mudah, melaksanakannya perlu pengorbanan di atas usaha yg bersungguh-sungguh seperti FirmanNya ( Al Insyiqaaq : 6 )

dan pada menyatakan Kebenaran Al Quran itu sendiri menanamkan sifat manusia untuk menjadi manusia berfikir akan anugerahNya ( afala tatafakkarun ).., menggunakan Aqal ( afala ta'qilun ) dan meneliti ( afala tandzurun )..bahkan Berfikir itu lebih baik dari ibadah seribu rakaat ( Al Hadith ).

sebab ilmu-ilmu pengetahuan bersifat nisbi ( berubah-ubah ),..akan tetapi berpikir merupakan jalan untuk mengetahui lebih jauh dan dalam lagi dari apa yg di perolehi sekarang..

SIAPAKAH KITA? DARI MANA? SEKARANG BERADA DI MANA? AKAN KE MANA?

Kita hanyalah saksi ( syahid ) atas Pekerjaan Allah yang Maha Sempurna..dan kita juga hanya diam terpaku dalam Kesibukan Allah ( Af'alullah )..Allah yang Mengajar kita, Allah yang Mengatur serta Mencipta Segala-galaNya... ( QS An Nahl : 78 )..


Maka Allah jua menjadi Maha Pembimbing bagi diri kita, petunjukNya melebihi segala,..kerana dalam keadaan tidak terdaya itu, kita telah di peringatkan Allah dalam FirmanNya.." dan ( juga ) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tiada memperhatikan ? " ( QS Adz Dzaariyaat : 21 )..

Carilah " aku " yang tidak tidur di kala diri kita tidur, tidak lalai di kala diri kita sdg lalai, " aku " ini jujur dan mengetahui kebohongan hati,.. khusyu', tawadhu', tidak pernah sama sekali berkompromi dgn makhluk iblis, jin dan syaitan..kedudukannya tinggi melewati Iblis, Jin mahupun syaitan, sehingga mereka tidak dapat menembusinya, jauh sekali menggodanya..

" Siapa ( aku ) " itu yang menjadi permulaan perjalanan mencari dan mengenal Allah swt Dzat wajibal wujud tidak di kerana dgn satu kerana, susulan dari itu banyak persoalan yang timbul dan tidak terjawab ? dan ini banyak terjadi kepada pencinta-pencinta Ketuhanan!

Demikian jadilah NURANI..iblis tidak ada disini, kerana nurani adalah utusan yang di tiupkan oleh Ilahi, yang dilindungi oleh sinarNya.Itu sebabnya mengapa Allah BerFirman bahawa Ruh adalah RahsiaNya.. ( QS Al Isra': 85 )..

Apabila Tuhan membukakan bagimu suatu jalan untuk makrifat ( mengenal padaNya ), maka jangan menghiraukan soal amalmu yang masih sedikit, sebab Tuhan tidak membukakan bagimu, melainkan Ia akan memperkenalkan kepadamu.Tidakkah kau ketahui bahawa makrifat itu semata-mata pemberian KurniaNya kepadamu, sedangkan amal perbuatanmu hanya hadiah dpdmu, maka di manakah letaknya perbandingannya antara hadiahmu dgn Kurniaan Allah kepadamu..

Berbicara jujur dan ikhlaslah sesama kita, Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati " wa mathukfil thuddur ".

Demikian Semuga Allah menuntun hati kita.. dan mudahan kita diberi pertunjuk dan hidayahNya atas ilmu-ilmuNya yang tersembunyi maknanya.. . Amin Ya Rabbal Alamin..wallahu'alam

Bukanlah ia suatu ilmu yg mudah di cerna..dan juga tak bererti kepayahan yg ada..namun bicara sebegini amatlah mustahak adanya pembimbing, guru, ustadz, ataupun orang yang tahu mengenainya..penting, panduan utama Kitabullah dan Sunnah setiap hujah yg ada.

timbul soal pula, diri mana yang hendak di kenal ?? dan diri mana yang mahu mengenal ?? demi menterjemahkan awal perjalanan kepada Haqiqat diri..emm.. di mana diri anda sebenarnya. ??

0 comments: