AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Isnin, 7 Disember 2009

Perumpamaan

Di atas IzinNya dan RahmatNya..Alhamdulillah syukur dengan segala penciptaanNya....

Apabila Tuhan membukakan bagimu suatu jalan untuk makrifat (mengenal padaNya), maka jangan menghiraukan soal amalmu yang masih sedikit, sebab Tuhan tidak membukakan bagimu, melainkan Ia akan memperkenalkan kepadamu.Tidakkah kau ketahui bahawa makrifat itu semata-mata pemberian KurniaNya kepadamu, sedangkan amal perbuatanmu hanya hadiah dpdmu, maka di manakah letaknya perbandingannya antara hadiahmu dgn Kurniaan Allah kepadamu ??.

Iho..mari kita renung akan peristiwa berupa perumpamaan, betapa Kuasanya Allah swt..

Saidina Umar Al-Khattab r.a, sendiri pernah memohon do'a agar beliau mendapat syahid, menghembuskan nafas yg terakhir di tanah Madinah dengan berdo'a " Ya Allah, kurniakanlah daku kesyahidan di jalan-Mu, dan jadikanlah kematian menimpaku tatkala aku berada di Kota Rasul-Mu "..

zahirnya Saidina Umar Al-Khattab r.a pernah memohon suatu perkara yg sukar di perolehi secara serentak, kerana beliau tinggal di Madinah, jauh dari golongan penyembah berhala dan musuh-musuh Islam, demikian juga jauh dari medan peperangan malah di tempat syaitan tidak dpt memerintah, dengan keadaan sebegitu rupa.. di kala itu utk berhajat mati sebagai syahid amatlah tipis sekali...

Begitu Ketentuan serta Kebesaran Ilahi inginkan sesuatu utk berlaku, Allah jadikan dan menyediakan jalan baginya, di tengah-tengah para Sahabat yg sdg mendirikan solat di dlm masjid, tiba-tiba di kejutkan dgn satu keadaan yg begitu trajis, maka di atas izinNya dan RahmatNya, Saidina Umar r.a telah menjadi serta mendapat syahid, beliau telah dibunuh dgn kejamnya oleh seorang kafir bernama Abu Lukluk..

Terkabul juga hajat serta permohonan ikhlas darinya kepada Allah swt Maha Pencipta segala-galanya..namun haqiqat kejadian ini juga berupa perumpamaan yg Allah swt jadikan buat kita ummat akhir zaman untuk menilai dan memikirkannya..

Kelebihan dan keistimewaan ciptaan Allah jadikan Nabi Adam a.s. dari dzahir dan batin memang teramat menakjubkan..tiada siapapun di atas muka bumi ini boleh pertikaikan KekuasaanNya,..betapa hebat Engkau Ya Allah Dzat Maha Mencipta segala sesuatu..

Begitu juga..melewati sirah Nabi Adam a.s., iblis dan yang berkenaan itu juga boleh di jadikan sebagai perumpamaan serta hikmahnya buat kita, kerana dengan terjadinya peristiwa perlanggaraan perintah Allah, Nabi Adam dan Hawa di perintah turun ke bumi.. andai tidak terjadi peristiwa itu, di manakah kita sekarang ini....?? Banyak persoalan di sini yg tidak terjawab..begitulah kerana dengan kemiskinan dan kekerdilan tahap Ilmu pemikiran kita..melainkan KeAgungan Dzat yang Maha Mengetahui segala-galanya...

Firman Allah swt " Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: " Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan ? ". Dengan perumpamaan itu banyak orang yang di sesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu ( pula ) banyak orang yang di beri-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang di sesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik ". ( QS Al Baqarah :26 )..

kita janganlah jadi seperti perumpamaan yg Allah Firmankan di dalam surah Al Baqarah..Nabi Musa menerima banyak persoalan dari kaumnya yg cuba mengikari atas perintah Allah dalam peristiwa / kisah penyembelihan safi betina ??

tetapi banyak pertanyaan berunsur ilmiah itu di galakan buat kita berfikir, merenung kebesaran Ilahi...contohnya sedikit perumpamaan yg Allah ciptakan seekor lembu tenusu yg mengeluarkan susu hari-hari apabila di sembelih, kemana hilangnya susu tersebut ?? tidakkah keyakinan dgn IlmuNya dapat merungkai kejadian / perumpamaan tersebut..dan banyak lagi kehebatan Allah jadikan buat kita untuk di renungi bersama ??

Pernahkah kita memikir serta memerhati bagaimana Allah mengajar kita " membaca " dgn melihat suatu perumpamaan iaitu kejadian penciptaan manusia ?? mulai dari bentuk mudhghah hingga menjadi bentuk manusia sempurna..dan sekiranya kita meneliti atas proses kejadian itu lalu kita sampaikan kpd org lain, maka secara tidak langsung kita telah memberi pengajaran mengenai pengertian ataupun sebuah ilmu yg berasal dari Allah swt...

dan sekiranya kita mendalami dan khususkan penelitian atas peristiwa kelahiran manusia yg berupa misteri contohnya ovum yg bergerak maju ke ruang peranakan, terus berjalan hingga ke hujung saluran indung telur, iaitu satu pipa saluran menuju kandungan sehingga ovum tadi siap di buahi, muncullah zigote, janin, bayi dan seterusnya tanya pada Dr. / Pakar yg selayaknya...

Ini baru proses awal, dan sebagainya hingga proses selama sembilan bulan dalam kandungan..Subhanallah, ternyata kita sebenarnya sebagai saksi atas Af'al Allah yang Maha Hebat dan mudah di cerna oleh sesiapa saja yang mahu " berfikir " ( QS Al Mu'minun 12 - 14 )

Maha Besar Allah, yg telah memberikan landasan bagi manusia untuk menguak sistem dan proses lahirnya manusia baru, sekali gus sebagai landasan untuk mempelajari dan menghasilkan sebuah pengertian iaitu " Ilmu "..

mari kita simpulkan kata-kata Prof. Dr. A. Baiquni dlm buku Islam dan Ilmu pengetahuan " Ilmu pengetahuan adalah himpunan pengetahuan manusia yg di kumpulkan melalui proses pengkajian dan di terima oleh rasio, ertinya dpt di nalar, Jadi, kita dpt mengatakan bahawa sains adalah himpunan rasionalis kolektif insani "..

Jangan kita menilai kepada perkara yang tidak bernilai dan melupakan nilai kepada perkara yang bernilai..kerana akhirnya kita terlena di buai mimpi dan angan-angan yang panjang....

Kebanyakan kita manusia biasa, hanya nampak air hujan ( kejadian Ilahi ) bukan ada hari-hari pun, tapi dalam ketidaksedaran kita lupa pada setiap titisan air embun yang juga Allah ciptakan setiap malam turunnya ia ke bumi..SubhanaAllah.. Dzat Yang Maha Mengetahui segala-galanya..

Firman Allah " Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan sebagaimana jalannya awan." ( An Naml:88)..

Demikian semuga Allah swt menuntun hati kita.. dan mudahan kita diberi petunjuk dan hidayahNya atas ilmu-ilmuNya yang tersembunyi maknanya.. Amin..wallahu'alam.

0 comments: