AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Khamis, 10 Disember 2009

sedikit kaedah pengertian do'a..


Di atas IzinNya dan RahmatNya..Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat KurniaanNya....

Sebagai manusia, kita tidak terlepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan..jadi apabila di sedarkan ataupun tersedar akan kesalahan tu, mohonlah maaf..berdo'alah

pasti ada masalah semua manusia..jadi kuatkan hati dan semangat.. jangan sesekali rasa putus asa dalam berusaha mencari jalan penyelesaiannya dan teruskan bermunajat pada Allah, mudahan di beri PertunjukNya dan HidayahNya..." Tidak ada suatu mushibahpun yang menimpa seseorang kecuali dengan Izin Allah; Dan barangsiapa yg beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi pertunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. " ( At Taghaabun : 11 )..

ada juga pertanyaan begini, (..tapi kalau tuan imam baca doa sampai berjela-jela panjangnya hingga terbit rasa bosan makmum yang mengaminkannya...apakah doa tersebut dimakbulkan...Mengapa kita menjadi bosan..) ??

Adakah kerana kita tidak tahu rasa bersyukur pada Allah..yang menciptakan rasa pendengaran semasa Imam sedang sedang melafazkan mutiara FirmanNya seperti doa memohon pengampunan, keredhaanNya dan sebagainya..tidak kah rasa kerdilnya kita yang sentiasa mengharap Pertunjuk serta HidayahNya, perlindunganNya, keampunan dan kasih sayangNya terhadap kedua ibubapa kita seperti mana mereka mengasihi kita sewaktu kecil, sejahtera buat semua saudara muslim dan muslimat, mukminin dan juga mukminat..sepatutnya kita mengaminkan dengan rasa penuh kedhaifan dan kemiskinan..cuma berharap mudahan ianya di perkenankan Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Tidakkah kita rasa kasih dan sayang untuk sesama dengan Imam yang memulakan doa dan menanti akan akhirnya doa berselawat kepada Nabi kita..

Ada juga kekadang tu..matlamat dan permohonan sudah di maqbulkan Allah terlebih dahulu tanpa perlu kita berdoa padaNya..bagaimana mungkin kita pertikaikan maqbul atau tidak.

Renung dan renung di dalam IlmuNya..jangan jadi manusia yang tidak tahu bersyukur akan kehidupan sementara ini,.. semuanya di atas IzinNya dan RahmatNya...

Begitu juga kita di suruh berdoa padaNya ' Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan '...dan tidaklah pula menjadi satu kesalahan andainya minta di doakan samada dari Imam, Bilal, Tok Siak, Guru, ustadz dan yg berkaitan, kerana kita tidak pernah tahu dari mulut siapa sebuah doa itu akan di maqbulkan Allah..samada yang mendoakan atau yg mengaminkannya...syarat cuma kita jangan terjebak dalam kemusyrikan dan ketaksuban ( pengkultusan )....

Berdo'alah kepada Tuhanmu dengan rendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.
Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah ( Allah ) memperbaikinya dan berdo'alah kepadaNya dengan rasa takut ( tidak akan di terima ) dan harapan ( akan dikabulkan ). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik ". ( QS Al A'raaf : 54 - 56 )

Dari Jabir, ia berkata; " Saya mendengar RasulAllah saw bersabda, Sesungguhnya pada malam hari terdapat satu saat yg mana pd saat itu tiada seorang muslim yg memohon kpd Allah akan kebaikan dunia dan akhirat melainkan Allah pasti memaqbulkan padanya. Dan satu saat yg di maksudkan itu ada di setiap malam. " ( HR At Tirmidzi )...

Baginda RasulAllah saw pernah mengajarkan kepada Muadz bin Jabbal: " Allahumma 'ainni 'ala dzikrika, wa syukrika, wa husni 'ibadatika" Ya Allah ajar aku berzikir kepadaMu, ajari aku bersyukur kepadaMu, dan ajari aku beribadah kepadaMu " . (HR Shahih, Buqhari Muslim).

Buat kita yg sering di uji Allah..perhatikan mutiara Firman Allah....

Abu Hurairah ra. berkata; Bersabda Baginda RasulAllah saw..Allah berfirman;

Apabila ' Aku ' menguji hambaKu yang beriman, kemudian ia tidak mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, maka Aku lepaskan ia dari ikatanKu dan Aku gantikan baginya daging dan darah yang lebih baik dari yang asal, dan ia boleh memperbaharui amal, sebab yang lalu telah diampuni semua...

Diriwayatkan; Allah telah menurunkan wahyu kpd salah seorang NabiNya..Aku telah menurunkan ujian kpd seorang hambaKu, maka ia berdo'a, dan tetap Aku tangguh dan tunda permohonannya, akhirnya dia mengeluh, maka Aku berkata kpdnya; Hai hamba-Ku, bagaimana Aku akan melepaskan daripada Rahmat yang jesteru ujian itu mengandungi RAHMATKU..

Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah : 45 - 46.." Dan mintalah pertolongan ( kepada Allah ) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang kyusyu', ( iaitu ) orang-orang yang meyaqini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya."

Anas r.a berkata " Tiada seorang berdoa, melainkan pasti diterima oleh Allah doanya, atau di hindarkan dpdnya bahaya, atau di ampunkan sebahagian dosanya, selama ia tidak berdoa untuk sesuatu yang berdosa, atau utk memutuskan silaturrahim"..

"Ud uni astajib lakum" Mohonlah padaKu, akan Ku perkenankannya..

Mudahan kita semua mendapat Keredhaan, Pertunjuk dan HidayahNya....Amin Ya Rabbal 'Alamin.wallahu'alam.

0 comments: