AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Rabu, 24 Februari 2010

Dialog cinta dan redha....

Dialog cinta dan redha ini terungkap sebelum Beliau menerima arahan dari Gabenur itu untuk menyembelihnya...

Hajjaj - Bagaimana aqidahmu sebagai pengikut RasulAllah ?
Sa’id - Beliau adalah Nabi pembawa Rahmat dan Rasul Allah yang telah duiutus ke seluruh alam dengan membawa ajaran nasehat yang paling sempurna.
Hajjaj - Bagaimana pendapatmu mengenai kekhalifahan ?
Sa’id - Itu bukan urusanku, setiap orang tahu tanggungjawabnya masing-masing.
Hajjaj - Apakah aku termasuk orang yg baik atau buruk?
Sa’id - Bagaimana aku mengetahui apa yg aku tidak tahu?
Hajjaj - Siapakah di antara mereka yg kamu sukai?
Sa’id - Orang yg paling di redhai Allah.
Hajjaj - Siapakah yg paling di redhai oleh Allah?
Sa’id - Allah sahaja Maha Mengetahui, Dia memegang hati manusia, dan mempunyai seluruh rahsia.
Hajjaj - Pada hari qiamat, aku termasuk golongan manusia bagaimana?
Sa’id - Aku tidak tahu perkara yg ghaib.
Hajjaj - Kamu tidak jujur padaku?
Sa’id - Aku juga tidak berbohong padamu.
Hajjaj - Mengapakah kamu tidak pernah ketawa ?
Sa’id - Kita akan di bangkit pada hari qiamat, setiap hari kita berada dlm fitnah dunia.
Hajjaj - Aku sekarang akan membunuh ( menyembelih ) kamu?
Sa’id - Penyebab kematianku sudahpun tertulis sejak dahulu.
Hajjaj - Aku lebih dicintai Allah dpd kamu?
Sa’id - Aku tidak mahu mendahului Allah, dan Allah Maha Mengetahui hal-hal yg ghaib.
Hajjaj - Kamu termasuk golongan penentang dan pembakang yg melawan kerajaan ini?
Sa’id - Aku tidak mahu terpisah dari jemaah, aku tidak menyukai fitnah dan apa yang telah di takdirkan. Aku redha dan tidak menolaknya.

Kemudian Hajjaj mengarahkan pengawalnya untuk mengambil sebahagian dari hartanya termasuklah emas,, perak dll, dan meletakkan nya harta tersebut dihadapan Sa’id.

Sa’id - Ini adalah harta yg baik jika kamu tunaikan syarat-syaratnya.
Hajjaj - Wahai penentang, khabarkan padaku apakah syarat-syaratnya?
Sa’id - Tukarkan ataupun belilah sesuatu dgn harta ini, yg dapat menyelamatkan kamu di hari qiamat nanti.
Hajjaj - Apakah yg kami kumpulkan sekarang tidak berguna?
Sa’id - Tentu kamu lah yg tahu kegunaannya.
Hajjaj - Apakah perkara atau benda yg kamu suka?
Sa’id - Apa yg disukai Allah, itulah yg aku suka.
Hajjaj - Binasalah kamu yg suka memecah belahkan kaum muslimin.
Sa’id – Kebinasaan hanya bagi orang yg telah di jauhi dari syurga Allah dan akan dilemparkan kedlm neraka-Nya.
Hajjaj - Katakan lah kpdku bagaimana caranya aku harus membunuhmu?
Sa’id - Terserah, ikut saja cara kemahuan yg kamu suka.
Hajjaj - Masih ada peluang..mohon ampun padaku?
Sa’id - Ampunan milik Allah, ampunan darimu tidak bermenfaat sedikitpun.
Hajjaj - ( Sambil berteriak )..memerintah pengawalnya ( algojonya )..Bunuh dia..bunuh dia.

Sambil di bawa keluar oleh algojo ( pengawal yg bengis dan kejam )..wajah Sa’id kelihatan begitu tenang dan tersenyum sehinggakan menarik perhatian Hajjaj..

Hajjaj - Mengapa saat kematianmu hampir tiba, kamu masih tersenyum?
Sa’id - Aku bersyukur pada Allah, aku mengagumi keputusanNya, aku tersenyum merasa kasih sayangNya padaku, memilih aku..Hebat dan AgungNya Allah.
Hajjaj - Serunya..Algojo sekarang penggal dan sembelihlah lehernya..orang yg memecah belahkan kaum muslimin ini.
Sa’id - Izinkan aku bersolat dua rakaat..
Hajjaj - Ia pun memberi peluang buat kali terakhir kpd Sa’id.

Selesai memberi salam, Sa’id pun membaca ayat dari Surah Al An’am: 79..bermaksud “ Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kpd Allah swt yang menciptakan langit dan bumi dengan cenderung kepada agama yang benar dan aku bukan termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah.”

Hajjaj - Palingkan wajahnya dari qiblat, arahkan wajahnya ke qiblat org-org Nasrani kerana dia telah memecah belahkan kaum muslimin dan telah menimbulkan perselisihan di antara mereka..

Maka wajah Sa’id dipalingkan dari arah qiblat..sambil itu, Sa’id sempat lagi membaca sepotong ayat dari Surah Al Baqarah : 115..bermaksud “ Kemana pun kamu palingkan wajahmu, di situ akan menemui Allah “..

Hajjaj – “ Telungkupkan wajahnya ke tanah! Kita bertanggungjawab atas perbuatannya yg terlihat “.
Sa’id - ( yang begitu tenang ) sempat lagi membaca..” Darinya ( tanah ) Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan dan darinya Kami akan mengeluarkan pada waktu lain ( Thaaha: 55 )..

Hajjaj – Bunuh dia sekarang..penggal lehernya sekarang..
Sa’id – “ Aku bersaksi atas perbuatan ini. Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu utusan Allah..wahai Hajjaj, Ingatlah!! Jika nanti pada hari qiamat aku berjumpa dgnmu, aku akan menuntutmu. “

Setelah itu hukuman pancung sampai mati pun dijalankan, dan Sa’id pun mati syahid kerana begitu teguh keyakinan dan pendirian istiqamahnya dalam mempertahankan cinta hanya kepada Allah swt.

wallahu'alam.

0 comments: