AL-QURAN

AL-QURAN
bukan sekadar bacaan berpahala,..

Nasehatnya...

Nasehatnya...
Mudahan mendapat Keredhaan Ilahi...

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .

ilmu yang dianugerahkan, dan milikNya .
seumpama setitik air di tengah lautan

Sabtu, 8 Mei 2010

Ciri-ciri kewalian

Di atas IzinNya dan RahmatNya..Alhamdulillah syukur kita bagi segala nikmat kurniaanNya...Allah Dzat Yang Maha Agung, Dzat Yang Maha Mengetahui segala sesuatu...

Pernah suatu ketika Syeikh Abu'l Hasan Asy Syadzili berkata " Orang yang menunjukkan dunia sahaja kepada mu, dia menipumu. Orang yang menunjukkan perbuatannya kpdmu, dia akan membuatmu letih berpanjangan, tetapi andainya ada orang yang menunjukkan Kebesaran serta Kesempurnaan Allah, dialah yang akan menasihatimu...

Banyaklah sudah istilah mahupun pengertian mengenai ciri-ciri kewalian..dzahirnya termaktub..Salah satu rahsia yg Allah sembunyikan walayah ( kewalian ) dalam / atas hamba-hambanya...bathinnya setiap zaman pasti ada dan terus ada...hilang ia tanda akhir zamanlah kita.

Baginda Mulia RasulAllah saw sudahpun berpesan, jgn tinggalkan ia....sungguh indah Al Quran, bukan hanya untuk satu bangsa, malah satu dunia takluknya, Mustahil FirmanNya hanya tertakluk pada tersurat dalam sebuah kitab mengandungi 6,236 ayat, 114 surah..?? semakin kita teliti dan renungi, di atas iIzinNya dan RahmatNya semakin kita menemui rahsia-rahsia FirmanNya..

Di situ ada Rasul, Nabi, malaikat, para siddiqin, para syahid, solehin, iblis laknatullah, Jin dan syaitan, manusia, alam diri, alam nyata, alam lahut, malakut, jabarut, syurga dan neraka, Iman, Islam dan Ihsan serta segala-galanya..itulah pedoman kita.

FirmanNya “ Sesungguhnya pada langit dan bumi benar-benar terdapat ayat-ayat Allah bagi orang-orang yang beriman. Dari pada penciptaan kamu dan bintang-bintang yang melata yang tersebar ( di muka bumi ) terdapat ayat-ayat ( tanda-tanda ) kekuasaan Allah bagi kaum yang yakin, dan pada pergantian malam dan siang serta hujan yang diturunkan Allah dari langit sebagai rezeki lalu di hidupkan-Nya bumisesudah matinya dengan air hujan itu, dan pada perkisaran angin terdapat pula ayat-ayat ( tanda-tanda ) kekuasaan Allah bagi mereka yang beraqal. Itulah ayat-ayat Allah, Kami membacakannya kepadamu dengan sebenarnya, maka dengan perkataan manakah lagi mereka akan beriman sesudah ( kalam ) Allah dan ayat-ayat-Nya.” ( Al Jaatsiyah : 3-6 )..

Di sini ada pengertian dan pemahaman, setiap ayat mampu di fahami berbeza oleh individu yang berbeza, di setiap kurun waktu ( zaman ) tertentu..Pengertian dan pemahaman ketikanya berubah berdasarkan ilmu, pengalaman serta budaya..tentu sahaja tidak dengan mengubah lafadz Al Quran..

Biarkan lafadz itu bercerita , mengungkapkan kebenaran Firman-firman-Nya kepada sesiapa saja yang mahu membacanya dan pengertiannya termaktub dalam intuisi yang di atas IzinNya dan RahmatNya turun melalui jiwanya...menghilangkah ia..??

0 comments: